Witamy na stronie bodzentyn.pl   Click to listen highlighted text! Witamy na stronie bodzentyn.pl Powered By GSpeech
Drukuj

Samorządowe Przedszkole we Wzdole Rządowym uczestniczyło w Ogólnopolskim Konkursie pn. Kreatywne Przedszkole -  Twórczy Maluch organizowanym przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.

Głównym zamierzeniem tego projektu było kształtowanie kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym, ukazanie ich roli i znaczenia w procesie uczenia się przez całe życie oraz przygotowanie przedszkolaków do życia społecznego i funkcjonowania w dorosłym życiu. Kształtowanie kompetencji w placówce przedszkolnej to wyposażenie dziecka w odpowiednią wiedzę oraz dostarczenie okazji, które pozwolą wyrobić w nim odpowiednie nawyki i zdobyć umiejętności praktyczne, a przez działanie umożliwią kształtowanie odpowiednich postaw.

W ramach konkursu nauczyciele wychowawcy we współpracy z rodzicami realizowali wiele innowacyjnych przedsięwzięć i zadań przewidzianych Regulaminem konkursu.

Działania obejmowały:

  1. Zorganizowanie w przedszkolu konkursu recytatorskiego lub konkursu piosenki prezentującego wiersze lub utwory w języku polskim lub obcym – kształtowanie kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym lub w językach obcych - grypa 4-latków pod opieką wychowawczyni p. M. Obary i przy wsparciu n-la jęz. angielskiego p. D. Kopeć- Redlicy uczestniczyła w zajęciach innowacyjnych pt. „Satysfakcję mam, bo języki znam”. Zajęcia, konkursy recytatorskie i koncerty słowno-muzyczne kształciły i stymulowały sferę emocjonalną dzieci, rozwijały wyobraźnię, doskonaliły mowę oraz umiejętności językowe maluchów. Odbyły się takie konkursy, koncerty, inscenizacje jak: „Mama, Tata i Dzieciaki – tak się bawią przedszkolaki”, „Dynia, królowa warzyw”, „Proszę Państwa, oto Miś…”, „Mikołajki w przedszkolu”, „Idą Święta…”, „Dzień Kubusia Puchatka”, „Kocham Babcię i Dziadka” i inne.
  2. Mapa myśli przedszkolaka – mapa myśli naszego przedszkolaka była tworzona na podstawie wiadomości i umiejętności związanych z zawodami ludzi, jakie dziecko sukcesywnie poznawało w czasie spotkań z ludźmi prezentującymi różne zawody. Spotkania odbywały się w ramach opracowanej i wdrażanej przez p. M. Twardowską autorskiej Innowacji pedagogicznej pt. „Zawodowy zawrót głowy”. Zadanie miało na celu kształtowanie kompetencji umiejętności uczenia się, bowiem Mapa myśli sprzyja myśleniu twórczemu, wielokierunkowemu, a nie nudnemu i odtwórczemu, natomiast zapamiętywanie czyni prostszym, szybszym i przyjemniejszym.
  3. Przygotowanie i wykorzystywanie kącika badawczego – zadanie to realizowane było w trakcie zajęć innowacyjnych autorstwa p. M. Kołodziejczyk pt. „Poszukuję Badam Odkrywam”. Zajęcia miały na celu tworzenie warunków umożliwiających dzieciom uzyskanie gotowości szkolnej w zakresie umiejętności związanych z nauką matematyki i otaczającej przyrody, a co za tym idzie, rozwijanie kompetencji matematycznych i podstawowych kompetencji przyrodniczych. Dzieci obserwowały procesy zachodzące w przyrodzie, poznawały jak się mierzy czas, jak wygląda zjawisko dnia i nocy, dlaczego wulkan wybucha. Sprawdzały, jak mieszają się kolory i ciecze, jak nadmuchać balon za pomocą sody i octu. Wykonywały eksperymenty z wodą, poznawały procesy fermentacji. Zgłębiały tajniki świata przyrody w towarzystwie starszych kolegów z klas siódmych.
  4. Zorganizowanie uroczystości przedszkolnej, której celem będzie poznawanie, przeżywanie oraz kreowanie kultury regionalnej i narodowej. Zajęcia odbywały się w ramach innowacji pedagogicznej opracowanej przez p. J. Zaczkowską „W kręgach wzdolskich tradycji – ludzie i ich pasje”. Na bazie prowadzonych spotkań, wieczorów z zaprzyjaźnionymi z przedszkolem wzdolskimi twórcami ludowymi - „Świętokrzyskie Tkaczki”, „Wzdolskie Kołowrotki” wychowankowie poznawali nie tylko piękno „małej ojczyzny”, ale także tradycje najbliższej okolicy, co wpływało na wychowawczy aspekt pracy pedagogicznej. Nadrzędnym zadaniem innowacji regionalnej było wyrobienie w dziecku wartościowej postawy regionalnego patrioty, który zna kulturę lokalną. Poprzez uczestniczenie w tego typu zajęciach dziecko kształciło kompetencje społeczne i obywatelskie, a także świadomość i ekspresję kulturalną.
  5. Mały wolontariat – Samorządowe Przedszkole we Wzdole Rządowym działalność charytatywną prowadzi od zawsze. Przedszkolaki wraz ze swymi rodzicami oraz nauczycielami niosą pomoc potrzebującym, zarówno ludziom, jak i zwierzętom. W tym roku szkolnym kontynuowano działalność charytatywną, biorąc udział w wielu akcjach, które wspierały potrzebujących, tj. „Góra grosza”, „I ty możesz zostać św. Mikołajem”, „Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy” i inne. Jednak najbardziej mali wolontariusze zaangażowali się w pomoc dla swojego ciężko chorego kolegi z grupy 5”b”. Zadanie kształtowało kompetencje społeczne i obywatelskie.
  6. Nauka programowania w przedszkolu –Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym grupa 5„a” włączyła się do realizacji innowacji pedagogicznej autorstwa p. A. Gołąbek pn. „Przedszkolaki kodują - nauka programowania w przedszkolu”. Przedszkolaki swoją przygodę z kodowaniem rozpoczęły wykorzystując jesienne dary. Zabawy polegały na rozpoznawaniu darów, klasyfikowaniu wg koloru, kształtu, wielkości. Następnie z wielkim zaangażowaniem przystąpiły do zabaw polegających na odwzorowywaniu i tworzeniu własnych rytmów. Dzieci z ogromną precyzją wykonywały prawidłowo wszystkie zadania. Wraz z uczniami klas trzecich uczestniczyły także w zajęciach z programowania pn. „Programujemy_kielecki” z wykorzystaniem klocków Lego WeDo. Zabawy z kodowaniem były bardzo ciekawe i radosne. Należy ufać, że jest to pierwszy krok w wielkiej, pełnej przygód dziecięcej podróży w świat kodowania. Nauka programowania w przedszkolu, to przygotowanie zajęć rozwijających dla dzieci z pomocą narzędzi informatycznych - kształtowanie kompetencji informatycznych.
  7. Wspólne przygotowanie pracy plastycznej lub technicznej na dowolnie wybrany temat wykorzystując surowce wtórne, uświadamiając dzieciom potrzebę dbania o środowisko naturalne – kształtowanie kompetencji inicjatywności i przedsiębiorczości. W trakcie tego zadania rozwijano i doskonalono umiejętności plastyczne dzieci oraz ich kreatywność, jednocześnie wdrażając do proekologicznych działań, do dostrzegania piękna natury i znaczenia ochrony środowiska poprzez wykorzystanie materiałów wtórnych.
  8. Ukończenie w ramach konkursu przez Panią Małgorzatę Obara 35 godzinnego Kursu e-learningowego/studium przedmiotu i uzyskanie zaświadczenia było zwieńczeniem celu, jakim było wykonanie zadań i zdobycie przez Samorządowe Przedszkole we Wzdole Rządowym CERTYFIKATU Kreatywne Przedszkole - Twórczy Maluch.

Konkurs „Kreatywne przedszkole – twórczy maluch” bardzo podobał się wszystkim. W ocenie dzieci, rodziców, nauczycieli i dyrekcji wymagał dużego zainteresowania i zaangażowania ze strony uczestników. Poszczególne zadania wspierały całościowy rozwój dzieci przedszkolnych, dawały wiele satysfakcji oraz mnóstwo świetnej zabawy. Wzrosło doświadczenie nauczycieli w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów pracy. A przede wszystkim podjęto różnorodne działania na rzecz dzieci, rodziców i społeczności lokalnej.

Samorządowe Przedszkole
we Wzdole Rządowym

 

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech