Witamy na stronie bodzentyn.pl   Click to listen highlighted text! Witamy na stronie bodzentyn.pl Powered By GSpeech
Drukuj

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o możliwości założenia Tymczasowego Profilu Zaufanego, który w przeciwieństwie do zwykłego Profilu Zaufanego (PZ) nie wymaga posiadania konta w banku, ani udania się do punktu potwierdzającego w celu jego założenia. Jest to dogodne rozwiązanie dla osób, które chcą załatwiać sprawy urzędowe online, ale nie mają możliwości założenia standardowego PZ.

Tymczasowy PZ, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych zdalnie. Jednak od PZ różni go metoda jego weryfikacji (wideoweryfikacja) oraz to, że jest ważny tylko trzy miesiące.

 

 

Jak założyć Tymczasowy Profil Zaufany

Tymczasowy Profil Zaufany można założyć na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany. Gdzie z kolei należy wybrać zakładkę „Tymczasowego Profilu Zaufanego” i kliknąć przycisk „Załóż Tymczasowy Profil Zaufany”.

Tam pierwszym zadaniem będzie ustalenie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, którą dana osoba chce używać oraz hasła, którym później będzie można logować się do systemów e-administracji. Nazwę i hasło należy zapamiętać, zachowując przy tym zasady bezpieczeństwa i nie podawać ich postronnym osobom. A na hasło wybierać frazy „nieoczywiste”.

Wytyczne hasła: minimum osiem znaków, w tym jedna duża litera, jedna mała litera oraz jedna cyfra lub jeden znak specjalny.

Wytyczne nazwy użytkownika: może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (–). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Uwaga! Wielkość liter ma znaczenie.

Kolejnym krokiem do założenia Tymczasowego PZ będzie podanie swoich danych:

Następnie należy podać dane kontaktowe (takie jak adres e-mail oraz numer telefonu) i wybrać termin oraz porę wideorozmowy. Najpierw jednak należy upewnić się czy posiadany sprzęt (telefon, tablet, laptop) ma kamerę i mikrofon. Bez tego nie ma możliwości przeprowadzenia rozmowy potwierdzającej Tymczasowy Profil Zaufany.

Przydatna informacja: Na stronie można znaleźć nazwy dwóch przykładowych, bezpłatnych aplikacji, za pomocą których można przeprowadzić wideoweryfikacje.

W kolejnym kroku, tj. w podsumowaniu wniosku, należy sprawdzić wszystkie swoje dane i upewnić się czy są one prawidłowe. Jeśli wszystko się zgadza, należy wysłać wniosek. Po wysłaniu wniosku, osoba go składająca otrzyma kod autoryzacyjny na podany przez siebie numer telefonu. Należy go wpisać w odpowiednie pole i kliknąć przycisk „Dalej”.

Po zatwierdzeniu wniosku kodem autoryzacyjnym na podany adres poczty elektronicznej zostaną dostarczone dwie wiadomości:

WAŻNE! Druga wiadomość zawierać będzie numer wniosku. Będzie on potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem. Nikomu nie należy podawać tego numeru!

Następnym etapem jest rozmowa z urzędnikiem. Moment skontaktowania się urzędnika z petentem będzie uzależniony od ilości wniosków, które wpłynęły do systemu. Dlatego należy w tej kwestii wykazać się cierpliwością.

Przebieg videorozmowy:

  1. Urzędnik zadzwoni do osoby, która złożyła wniosek i poda numer jej wniosku. Ma to na celu sprawdzenie zgodności numeru z tym, który został wysłany w potwierdzeniu. Jeśli numer się zgadza, można kontynuować rozmowę.
  2. Wtedy na adres e-mail petentowi zostanie wysłany link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Należy kliknąć w przesłany link (w aplikacji Skype trzeba kliknąć dodatkowo zielony przycisk „Zadzwoń”).
  3. Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z Tymczasowego Profilu Zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.  
  4. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, Tymczasowy Profil Zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ przyjdzie na wskazany adres e-mail.

W tym momencie, można korzystać już z Tymczasowego Profilu Zaufanego i załatwiać za jego pomocą sprawy urzędowe online.

„Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii. Osobom, które są klientami banków umożliwiających założenie standardowego PZ, polecamy korzystanie z dotychczasowych możliwości”- podaje Minister Cyfryzacji Marek Zagórski.

Tymczasowy Profil Zaufany ważny jest przez trzy miesiące, standardowy zaś 3 lata. W przypadku gdy ważność tymczasowego PZ dobiegnie końca, należy złożyć wniosek o zwykły Profil Zaufany.

Źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/tymczasowy-profil-zaufany--juz-jest

 

Click to listen highlighted text! Powered By GSpeech